Svar: Mad og rytme - del 3

3. marts 2021

Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære Mor

Tak for dit brev, dejligt at høre, at I har haft glæde af mine tidligere svar, og jeg vil naturligvis også meget gerne svare på dine spørgsmål i dag :)

I 7 måneders alderen anbefaler jeg 4 flasker, og at disse ligger tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften. Når flaskerne ligger her, så sikrer de jeres drengs behov for mælk og en stor del af hans væskebehov, og samtidig giver de plads i maven til anden mad.

Derudover må jeres dreng nu gerne lære at falde i søvn uden flaske, og det kan I med fordel forsøge at lære ham om formiddagen, så i stedet for flaske om formiddagen, så tilbydes han et lille mellemmåltid og vand af kop her og puttes så uden mælk. Derfor vil jeg foreslå, at du giver en lille flaske om morgenen og ikke om formiddagen. Og når han så bliver 8-9 måneder, så vil det være super fint helt at springe den tidlige morgenflaske over.

Det lyder som om, at jeres dreng ikke er helt parat til drømmeflasken kl 22-22.30, så i stedet for at give flaske af to omgange, så kan I her forsøge at se, om han måske vil vågne af sig selv omkring kl 24 - det vil sige, at hvor han lige nu ofte får flaske kl 22-22.30 og igen kl 01, så vil han måske melde sig og kunne drikke én lidt større flaske omkring midnat og kan så derefter sove til næste morgen tidligt, hvor han så tilbydes en flaske mere.

Det er helt okay, hvis han ofte viser sig putteklar efter ca. 3 timer. Det er fint, at I putter ham der og du skal ikke holde ...

Annonce

... ham vågen, hvis han viser behov for at sove. Der sker udviklingsmæssigt rigtig meget med ham og det er kun godt, at du holder øje med hans signaler og putter ham, når han viser sig parat - og det lyder super fint, når du fortæller, at du ofte putter omkring 19-19.30, med flaske, sut, sang og så falder han i søvn. Perfekt!

Med hensyn til at "presse ved afføring", så vil han naturligt presse og du vil kunne se på ham, når han har afføring. Det er helt normalt. Det vigtige er, at han ikke har ondt, når han skal af med afføringen og at afføringen ikke kommer ud som små hårde knolde. Og det lyder som om, at hans mave faktisk fungerer fint med movicolen. Så det skal I bibeholde.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Væskeindholdet i en Movicolopløsning kan ikke erstatte det vanlige væskeindtag, og det er vigtigt, at han får ekstra væske, når han får Movicol. Det kan være okay at give ham Movicolen i flasken med mælk, da han jo så får den mælkemængde, som han har behov for - men det er naturligt problematisk at gøre det på denne måde, hvis han ofte ikke drikker hele sin flaske, for så ved I jo ikke hvor meget Movicol han reelt får. Derfor kan det være bedre at opløse Movicolen i vand og give det ved siden af hans mælkeindtag. På den måde er I sikre på, at han både får Movicol nok, vand nok og mælk nok :) Tæmmer han altid sin aftenflaske, så tænker jeg, at I kan bibeholde jeres nuværende rutine.

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)

Rigtig god weekend!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Annonce

Viden om børn:

Præmature allergidisponerede spædbørn

Hos meget små præmature allergidisponerede børn kan der være mere væsentlige ernæringsproblemer end allergiforebyggelse at tage højde for. Derfor må man altid tage individuelle hensyn, hvor det vigtigste er, at barnet kommer i trivsel.

Et præmaturt barn tilbydes samme allergiforebyggende diæt som mature allergidisponerede spædbørn. Modermælk er den bedste ernæring, og hvis dette ikke er muligt tilbydes barnet en special erstatning.

Det vides ikke, hvor længe det er...

Læs mere i Babylex

Tøj tjekliste - Grundudstyr nyfødt

Barnet har brug for tøj, der passer i størrelsen, og som er blødt og behageligt at have på. Hvis tøjet er for småt og strammer, kan barnets bløde knogler påvirkes. Tøjet bør endvidere passe til årstidernes skiften.

Det kan være svært at købe alt babytøjet, imens du er gravid, da du ikke ved, hvor meget din baby måler og vejer. Når den lille først er kommet til verden, så er det lettere at købe tøj i den rette størrelse.

Som grundudstyr til en nyfødt kan...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Ja, så er det mig igen…..Tusind tak for dit svar og mange brugbare råd til min søns dagsrytme og nattesøvn. Vi vil straks gå i gang!

Kari, mor til dreng på 6 måneder