Svar: Mad og rytme - del 3
3. marts 2021
Alder:
7 mdr.
Kære Mor
Tak for dit brev, dejligt at høre, at I har haft glæde af mine tidligere svar, og jeg vil naturligvis også meget gerne svare på dine spørgsmål i dag :)
I 7 måneders alderen anbefaler jeg 4 flasker, og at disse ligger tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften. Når flaskerne ligger her, så sikrer de jeres drengs behov for mælk og en stor del af hans væskebehov, og samtidig giver de plads i maven til anden mad.
Derudover må jeres dreng nu gerne lære at falde i søvn uden flaske, og det kan I med fordel forsøge at lære ham om formiddagen, så i stedet for flaske om formiddagen, så tilbydes han et lille mellemmåltid og vand af kop her og puttes så uden mælk. Derfor vil jeg foreslå, at du giver en lille flaske om morgenen og ikke om formiddagen. Og når han så bliver 8-9 måneder, så vil det være super fint helt at springe den tidlige morgenflaske over.
Det lyder som om, at jeres dreng ikke er helt parat til drømmeflasken kl 22-22.30, så i stedet for at give flaske af to omgange, så kan I her forsøge at se, om han måske vil vågne af sig selv omkring kl 24 - det vil sige, at hvor han lige nu ofte får flaske kl 22-22.30 og igen kl 01, så vil han måske melde sig og kunne drikke én lidt større flaske omkring midnat og kan så derefter sove til næste morgen tidligt, hvor han så tilbydes en flaske mere.
Det er helt okay, hvis han ofte viser sig putteklar efter ca. 3 timer. Det er fint, at I putter ham der og du skal ikke holde ham vågen, hvis han viser behov for at sove. Der sker udviklingsmæssigt rigtig meget med ham og det er kun godt, at du holder øje med hans signaler og putter ham, når han viser sig parat - og det lyder super fint, når du fortæller, at du ofte putter omkring 19-19.30, med flaske, sut, sang og så falder han i søvn. Perfekt!
Med hensyn til at "presse ved afføring", så vil han naturligt presse og du vil kunne se på ham, når han har afføring. Det er helt normalt. Det vigtige er, at han ikke har ondt, når han skal af med afføringen og at afføringen ikke kommer ud som små hårde knolde. Og det lyder som om, at hans mave faktisk fungerer fint med movicolen. Så det skal I bibeholde.
Væskeindholdet i en Movicolopløsning kan ikke erstatte det vanlige væskeindtag, og det er vigtigt, at han får ekstra væske, når han får Movicol. Det kan være okay at give ham Movicolen i flasken med mælk, da han jo så får den mælkemængde, som han har behov for - men det er naturligt problematisk at gøre det på denne måde, hvis han ofte ikke drikker hele sin flaske, for så ved I jo ikke hvor meget Movicol han reelt får. Derfor kan det være bedre at opløse Movicolen i vand og give det ved siden af hans mælkeindtag. På den måde er I sikre på, at han både får Movicol nok, vand nok og mælk nok :) Tæmmer han altid sin aftenflaske, så tænker jeg, at I kan bibeholde jeres nuværende rutine.
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske